HOME

Sunday 8 February 2015

Sihat & wang ringgit

Salam semua..


Hari ni terdetik dihati nak berceloteh sikit..terfikir jugak kenapa kita termasuk saya la lebih mudah  untuk berbelanja barang-barang yang kurang perlu bagi kita sebagai contoh pakaian. Biasa la perempuan saya pun macam tu bila tengok tudung,baju cantik-cantik mesti nak beli tanpa berkira apa pun. Sedikit terkilan dengan sikap ini bila kita mudah untuk berbelanja benda-benda yang kurang penting sedang kan ada lagi yang lebih perlu untuk kita. Tetapi kita tak perasan kan semua ni.


Tapi semua ini berakhir bagi saya bila saya mula menggunakan supplemen untuk kesihatan harian saya. Memang saya perasan sebelum ni mudah jatuh sakit, mudah selsema, mudah sakit badan, mudah penat. Semua ni berubah lepas saya mengamalkan vitamin Shaklee. Baru lah saya sedar yang kesihatan kita lebih penting dari nilai wang ringgit. Orang selalu cakap 'mahal la vitamin Shaklee ni' TAPI bagi ia SALAH!! Kalau kita telitikan setiap penggunaannya & setiap kuantiti vitamin itu bertahan lama. Cuba dulu amalkan & saya pasti kalau kita stop pengambilan vitamin Shaklee pasti kita akan merinduinya. Rindu kerana khasiatnya yang banyak membantu.


Bagi saya wang ringgit tiada tandingan dengan nilai kesihatan untuk diri kita. Bila kita sihat memang la tak diperlukan tapi bila kita dah sakit baru rasa seribu kerugiaan. Apa yang saya alami sekarang sewaktu sihat sangat penting pengambilan supplemen untuk kekalkan kesihatan badan kita. Alasan paling utama bagi saya adalah vitamin ni kita kena kosisten amalkannya untuk kesihatan yang berpanjangan. Kalau sakit baru nak ambil vitamin jawapnya lambat sikit la nak sembuhnya. Yang kita cari adalah pencegahan dahulu. Kalau boleh nak elakkan dari sakit.


Kesihatan penting untuk aktiviti harian kita. Yelah kalau dah sakit macam mana nak buat kerja harian. Sebagai contoh bila anak sakit, kita yang susah hati dengan terpaksa ambil cuti, urusan kerja tertangguh tambahan lagi kos rawatan yang tinggi.


Jadi apa salahnya kita berkorban sedikit / invest untuk kesihatan kita sekurang-kurangnya kita membantu diri kita sendiri & family kita. Kenapa kita lebih cenderung membeli barangan mahal lain seperti koleksi set pinggan mangkuk yang beratus ringgit yang akhirnya hanya dipamerkan di dalam almari . Saya dulu pun macam ni tau..hihi suka beli tapi akhirnya tak ada faedah pun. Boleh sekiranya nak membeli tapi berpada-padalah.


Rasa rugikan dalam sebulan kerap jer jatuh sakit. Dalam seminggu mesti badan rasa lengoh2. Dalam sehari mesti rasa penat dengan urusan kerja . Itu baru diri sendiri, belum tambah anak, suami, isteri, ibu & ayah lagi yang alami masalah kesihatan.


Mula terfikir "apa salahnya aku beli vitamin untuk family aku, harga lebih sikit tak per janji mereka sihat". Sedangkan benda lain kita boleh pulak belikan..hihi saya pun gitu la. Tapi saya mula bertindak & ambik langkah sebelum menyesal di kemudian hari.


Perkongsian ini tak ada kena mengena dengan sesiapa pun , just untuk kesedaran kita pentingnya kesihatan untuk kita.


Kalau kita boleh beli pakaian yang mahal-mahal tapi dalam sebulan kita selalu sakit, dalam sebulan anak selalu tak sihat, mak di kampung hari-hari ngadu sakit ...semua tu perlu di fikirkan & renung-renungkan yang mana lebih utama. Mungkin dengan kesihatan yang lebih baik kita dipermudahkan untuk mencari rezeki. Amin..


Okeh lah just untuk perkongsian hari ini..
Bagi yang berminat nak dapatkan supplemen Shaklee boleh hubungi saya yer.


Ruhaizah
SID 1090417
Shaklee Independent Distributor Johor Bahru( Taman Daya, Mount Austin, Setia Indah, Setia Tropika, Add height & sekitarnya)
wasap/ call/ sms : 0174061828
                             0174061828

Postage seluruh Malaysia.
Free konsultasi dari saya

No comments:

Post a Comment