HOME

Thursday 13 November 2014

DIET LAMPU ISYARAT

Salam semua pembaca..gelap dah kat luar sana. Sebelum jam 5.30 petang sempat lagi ni saya kongsi sedikit tips diet..hehe..ikut Lampu isyarat (Hijau,Kuning n Merah).
 Bukan pe nak memudahkan kita ingat konsep kan ..so relate la ckit gan lampu isyarat. Diet ni bukan untuk kita jer tau..untuk 1 family kita boleh amalkan.


Warna Hijau: BEBAS UNTUK DIMAKAN.Kaya dengan vitamin, mineral dan tinggi serat serta rendah kalori dan lemak
  • sumber : sayur-sayuran berdaun serta kurang karbohidrat seperti kangkung,bayam,sawi,kacang,buncis,brokoli,ulam-ulaman,kubis,kacang panjang dan lain-lain.
Warna Kuning:MAKAN SECARA SEDERHANA. Ia tinggi kandungan nutrient serta membekalkan tenaga yang diperlukan oleh tubuh. Kita digalakkan untuk memilih makanan yang tinggi serat serta kurang kandungan lemak & gula.
  • Sumber:Karbohidrat,protein,susu dan hasil tenusu serta buah buahan.
  • 1 hidangan karbohidrat bersamaan dengan: 1 cawan nasi, mi,mihun,laksa,pasta,sayuran berubi seperti kentang, keledek,ibu kayu
  • 1 keeping capati atau tose atau dua keeping roti milpenuh atau roti putih
  • 6 sudu makan oat atau tepung gandum / 6 keeping kraker.
Warna Merah: MAKAN SEDIKIT / ELAKKAN PENGAMBILANNYA. Ia tinggi kandungan lemak, gula dan garam. Selain itu , ia juga mengandungi nutrient yang rendah. Hadkan pengambilan makanan daripada kumpulan ini kurang empat kali seminggu.
  • Sumber: Makanan terproses seperti nugget,sosej,bebola daging,minuman manis, ais krim,coklat,gula-gula, kek, biskut raya, makanan ringan dan makanan segera.


Apa yang kita makan menentukan kesihatan kita. So untuk kekal sihat jagalah pemakanan kita . Supplemen yang boleh menjaga diet kita antaranya adalah seperti dibawah:-



Free konsultasi dari saya.

Hubungi saya di:-

pm/call/wasap:017-4061828

email:ruhaizah1102@yahoo.com





    

    No comments:

    Post a Comment