HOME

Wednesday 12 November 2014

NAK RAJIN TAK? LEBIH BERTENAGA & BERSEMANGAT SEPANJANG HARI!!

Salam semua..nak kongsi cerita saya selalu lupa nak ambik Vitamin B complex...Hehe. bila hari yang saya tak ambik B complex ni badan rasa lemau jer n malas nak keje apa-apa sebab penat. Yang paling ketara bila balik dari keje cepat je penat. Balik dari keje terus lepak duduk kat sofa tu padahal banyak lagi kerja rumah yang tunggu saya nih..TAPI yang saya perasan bila hari yang saya ambik B complex ni saya lebih bertenaga, lebih rajin nak buat kerja rumah!!
Nak percaya atau tak memang jujur saya katakan b complex sangat bagus la selain dari menjaga kulit kita ia juga dapat meningkatkan fungsi otak. Maksud nya tak de la kita ni lemau je n lemah tak de tenaga.

KELEBIHAN B COMPLEX


  • Menghasilkan tenaga dan membantu meningkatkan kemahiran berfikir..bagus kan sekurang-kurangnya kita lebih focus pada kerja-kerja kita.
  • Penting untuk kesihatan mata,kulit, kuku dan rambut...B complex juga salah satu vitamin yang disyorkan untuk elak dari keguguran rambut.
  • Mencegah stress & menguatkan antibodi.Part ni saya paling suka sebab memang boleh kawal stress kita..yang paling saya syok balik keje my hero macam2 kerenah yer kadang-kadang tahap kesabaran betul2 menguji..hehe.Alhamdullilah saya dapat kawal kemarahan saya dan tak de la stress.
  • Merangsang pertumbuhan kanak-kanak. Ataupun bagus untuk ibu yang sedang hamil sebab memang vitamin yang disyorkan untuk pertumbuhan bayi dalam kandungan.
  • Mencegah anemia dan penting untuk proses pembentukan sel darah merah. Ibu mengandung patut consume B complex ni .
Apakah manfaat dari vitamin B1, B6 dan B12 ?


Vitamin B1
Sumber : beras merah, kuning telur, ikan, kacang dan gandum
Manfaatnya :
  • melancarkan metabolisme
  • melancarkan peredaran darah
  • mengoptimalkan aktiviti kognitif dan fungsi otak
  • mencegah terjadinya kerosakan urat saraf
  • memulihkan gangguan saraf 

Vitamin B6
Sumber : daging, hati, ginjal, ikan, kacang dan beras tumbuk
Manfaatnya :
  • memlancarkan metabolisme
  • meningkatkan kekebalan tubuh
  • menjaga keseimbangan garam-garam mineral
  • membantu sintetis RNA dan DNA

Vitamin B12
Sumber : hati, ikan, susu dan olahannya, daging, telur dan rumput laut
Manfaatnya :
  • mencegah kerosakan urat saraf
  • membantu pembentukan sel darah merah
  • melancarkan metabolisme sistem tubuh
  • mengubah karbohidrat, protein dan lemak kepada tenaga

Kekurangan vitamin B Complex boleh menyebabkan:
  • Lemah sistem saraf
  • Mengganggu fungsi otak yang mana akan meningkatkan lagi risiko penyakit jantung. 
  • Pembentukan sel abnormal
  • Mengakibatkan anemia
  • Masalah depresi (tekanan perasaan)
  • Kehilangan daya memori
  • Cepat letih
  • Sesak nafas
  • Insomnia
  • Kurang fokus dan konsentrasi
  • Mudah tersinggung
Siapa yang perlu mengambil B complex Shaklee ni?
  • Ibu yang hamil
  • Ibu yang menyusu
  • Ibu yang sedang berpantang
  • Mereka yang inginkan kulit cantik dan sihat
  • Mereka yang ingin mendapatkan anak
  • Mereka yang mengalami msalah migraine
  • Mereka yang mengalami masalah alahan/ eczema

Sebotol B Complex mempunyai 120 tablet dan hanya berharga RM53.75.


Free konsultasi dari saya.
Hubungi saya di:-

pm/call/wasap:017-4061828
email:ruhaizah1102@yahoo.com



No comments:

Post a Comment