HOME

Thursday 1 January 2015

DETOX??APA TU?

Salam semua..dalam seharian kita pemakanan amat penting untuk menentukkan tahap kesihatan kita. Ada makanan yang boleh membantu kita untuk hadam lebih cepat & bila penghadaman kita berjalan lancar badan lebih ringan & sihat.


Tiba-tiba nak share pasal detox ni sebab memang saya dah tangkap syok gan HERBALAX SHAKLEE ni..saya pun ada masalah hadam ni..lambat ckit la bila makan apa-apa sejak dari zaman sek menengah saya dapat tau sebab penah jumpa doktor bila masalah sembelit ..doktor sarankan saya selalu makan buah, makan sayur & minum air banyak sikit..huhu..saya ni pulak masalah tak suka minum air masak ni sebab rasa pahit ..bagi saya la..hihi.


Tapi banyak yang dah berubah bila dalam pantang..saya jadi suka sayur..dah makan makanan yang lebih sihat. Hahaha..sebab masa tu dah dapat anak kan..makan pun kena jaga untuk anak kita ..


Okeh sambung pasal DETOX.


Apa itu DETOX??



Detox atau detoksifikasi adalah merupakan suatu proses pembersihan dari segala macam kotoran dan racun-racun yang secara tidak sengaja atau tanpa kita sedar telah masuk di dalam badan kita dalam jangka masa yang lama.

Detox merupakan proses penyingkiran bahan toksik atau buangan dari tubuh badan manusia. Badan manusia mempunyai sistem detox sendiri iaitu hati, usus dan ginjal. Apabila kita berpuasa, badan akan melakukan proses detox semulajadi. Detox dilakukan untuk memastikan sistem penghadaman usus bekerja dengan sepatutnya dan memastikan kulit bersih serta segar. Selain itu ia juga turut memastikan sistem buah pinggang kita berjalan dengan lancar.

Berikut adalah sumber sayur dan buah yang penting untuk proses detox:
Sayur ~ Celery, kobis ungu, brokoli, salad, tomato, lobak
Buah ~ Epal hijau, nenas, pear dan lemon/oren


Toksin dari mana??


  • Udara:pencemaran asap rokok yang mengandungi nikotin & pelbagai bahan kimia lain yang merbahaya. Bagi yang tidak merokok dengan menghidu asap rokok sebenarnya lebih berbahaya daripada menghisap rokok.
  • Air:Air kita mengandungi bahan kimia seperti klorin untuk membunuh bakteria berbahaya. Klorin juga merupakan jenis toksin yang boleh terkumpul dalam badan.
  • Makanan:makanan diproses mengandungi banyak bahan pengawet yang walaupun dibenarkan sebagai food additive.

supplemen shaklee yang bagus untuk detox adalah HERBALAX.
Saya memang pengguna tegar herbalax..kalau rasa perut dh makin buncit tu..hah!hari2 saya ambik herbalax..tapi syarat air mesti kn bayk minum utk process detox tu tau.

berminat??
hubungi saya
ruhaizah : 017-4061828
sid taman daya,johor bahru.

No comments:

Post a Comment